0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Bidstrup Stine/Ritzau Scanpix
Foto: Bidstrup Stine/Ritzau Scanpix

Arkivfoto fra 1813.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ny rapport om 1813: De praktiserende læger er effektive, men sygeplejerskerne er mere grundige

Et nyt forskningsprojekt fra Aarhus Universitet fastslår, at du kan være helt tryg, hvis du får en sygeplejerske i røret, når du ringer 1813.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Kritikken har ad flere omgange haglet ned over Region Hovedstadens akuttelefon 1813.

Blandt andet fordi det primært er sygeplejersker frem for læger, som besvarer opkaldene.

Men et nyt forskningsprojekt fra Aarhus Universitet fastslår, at du kan være helt tryg, hvis du får en sygeplejerske i røret. Sygeplejerskerne er nemlig både grundigere og scorer højt på sikkerhed - på nogle parametre endda højere end de praktiserende læger.

Det konkluderer forskningsprojektet, der har undersøgt, om fagligheden påvirker kvaliteten hos Lægevagten i Region Midtjylland og 1813 i Region Hovedstaden.

Og det er ikke helt ligegyldigt, hvem der besvarer dit opkald, siger Dennis Schou Graversen fra Forskningsenheden for Almen Praksis ved Aarhus Universitet, som står bag undersøgelsen.

»Man kan sige, at sygeplejerskerne helt overordnet er bedre end de praktiserende læger til at identificere og afdække relevante problemer. Sikkerhedsmæssigt vurderes de ud fra vores studie på niveau med de praktiserende læger - måske endda lidt bedre,« siger han til DR P4 København.

Til gengæld bliver de praktiserende læger vurderet mere effektive, og derfor giver det ikke mening at komme med anbefalinger for, hvem der bør besvare dit opkald.

»Kvaliteten er høj, uanset om man får fat i en sygeplejerske eller en læge, og det må være det vigtigste for patienten,« understreger Dennis Schou Graversen overfor DR P4 København.

Sygeplejersker sender flere videre i systemet

I Dansk Sygeplejeråd glæder man sig over rapportens konklusion, der én gang for alle slår fast, at sygeplejerskerne er rustet til opgaven.

Det siger Kristina Robins DR P4 København, der er formand for sygeplejerskerne i Kreds Hovedstaden.

»Jeg synes, undersøgelsen understøtter, at det er fuldt forsvarligt, og at der er høj kvalitet i visitationen, når regionen anvender sygeplejersker til opgaven.«

Ifølge Dennis Schou Graversen tyder studiet på, at sygeplejerskerne sender flere patienter videre i systemet end de praktiserende læger - også flere, end det blev vurderet nødvendigt.

De praktiserende læger har mindre overvisitering, hvor en patient eksempelvis kan være sendt til en unødig konsultation

»De praktiserende læger har mindre overvisitering, hvor en patient eksempelvis kan være sendt til en unødig konsultation,« siger han til DR P4 København.

Alligevel afviser direktør for akutberedskabet i Region Hovedstaden, Freddy Lippert, at sygeplejerskerne overvurderer alvoren og sender for mange patienter videre til eksempelvis akutmodtagelserne.

»Undersøgelsen viser, at sygeplejersker ikke løber en risiko på patienternes vegne, og dermed risikerer man selvfølgelig også at sende nogle patienter ind, som ikke nødvendigvis skal ind,« siger han til DR P4 København.

Han peger desuden på, at Akuttelefonen 1813 sender det samme antal patienter videre per tusinde indbyggere, som de tre øvrige lægevagter - på nær Region Midtjylland, der sender lidt færre ind.

Grundighed kan give længere ventetid

Udover at sende flere patienter videre, er sygeplejerskernes samtaler generelt længere end lægernes. Det kan potentielt give længere ventetid.

Det er en problemstilling, som borgere i hovedstadsområdet i flere år har oplevet, når de ringede til 1813. Det har blandt andet tidligere fået Statsrevisorerne til at rette skarp kritik af Akuttelefonen.

Selvom det er en balancegang, at samtalerne ikke skal blive så lange, at ventetiden stiger, mener Kristina Robins ikke, at sygeplejerskerne er for grundige.

»Jeg synes aldrig, at grundighed er en dårlig ting, fordi man netop vil sikre sig, at man ikke laver fejl. Det er jo en balance mellem patientkvalitet og et effektivitetsspørgsmål, så patientsikkerheden må jo veje tungt her,« siger hun til DR P4 København.

Ifølge formand for sundhedsudvalget i Region Hovedstaden, Christoffer Buster Reinhardt (K), viser undersøgelsen tydeligt, at patienterne kan være trygge ved 1813’s set up.

»Vi har debatteret 1813 frem og tilbage i rigtig mange år, så jeg er glad for, at det langt om længe bliver belyst og undersøgt grundigt,« siger han til DR P4 København.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden