0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Stephansen Photography
Foto: Stephansen Photography
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.sundhedsmonitor@pol.dk

Jordemoder i åbent brev til Sophie Hæstorp: Vi mangler ikke jordemødre. Vi mangler anstændige arbejdsvilkår

Jeg er jordemoder. Jeg bor i regionen. Jeg findes! Jeg kunne, hvis jeg ville, tage et job på et hospital tæt på min bopæl. Men de arbejdsvilkår, som du tilbyder mig, er årsagen til, at jeg ikke søger en af de ubesatte stillinger, skriver Stine Roswall i et åbent brev til regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S).

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Kære Sophie

Du siger, at det er mangel på jordemødre, der er grunden til at gravide og fødende oplever utålelige behandling – eksempelvis at blive sendt på landevejen, mens de er i fødsel.

Men jeg er dybt uenig med dig. Der mangler ikke jordemødre i Region Hovedstaden.

Jeg er jordemoder. Jeg bor i regionen. Jeg findes! Jeg kunne, hvis jeg ville, tage et job på et hospital tæt på min bopæl.

De arbejdsvilkår, som du tilbyder mig, er årsagen til, at jeg ikke søger en af de ubesatte stillinger

Men de arbejdsvilkår, som du tilbyder mig, er årsagen til, at jeg ikke søger en af de ubesatte stillinger.

Hvis der vitterligt ’bare’ manglede jordemødre, ville problemet jo blive løst, når der to gange årligt er dimission fra Jordemoderskolen. Men problemet er ikke blevet løst til trods for øget optag på jordemoderskolerne og flere nyuddannede jordemødre.

For lige så hurtigt som hospitalerne kan ansætte nyuddannede jordemødre, lige så hurtigt siger jordemødre farvel til en ansættelse i Region Hovedstaden. Ikke fordi de går på pension, men fordi de ikke vil arbejde under de forhold, du tilbyder.

Når ikke på toilettet

I juli 2018 gav arbejdstilsynet fødegangen på Herlev Hospital en rød smiley. 90 procent af jordemødrene fortalte, at de ikke havde tid nok til at udføre deres arbejde – nogen havde endda så travlt, at de ikke nåede på toilettet.

Så skulle man jo tro, at du havde sørget for, at der skete noget. Men nej. Da arbejdstilsynet i november 2020 besøgte samme sted, var forholdene stadig helt utålelige for de ansatte jordemødre.

Det er som om, du tror, at man kan fylde et badekar uden bundprop, hvis bare man lader vandhanen løbe nok. Men helt ærligt, det er en både dyr og dårlig løsning.

For de gravide og fødende, der ligger krop til behandling og omsorg under faglig standard på grund af travlhed.

For de jordemødre, der nedslides psykisk ind til de kaster håndklædet i ringen og finder andet arbejde.

For os alle sammen – der i en evig cirkel, skal betale for uddannelsen af endnu flere nye jordemødre, fordi vi ikke holder til at være ansat på de hospitaler, som du er den øverste ansvarlige for.

Sophie, vi mangler ikke jordemødre – vi mangler anstændige arbejdsvilkår – aben sidder på din skulder.

Løs problemet!

Med venlig hilsen

Stine Roswall, privat jordemoder, bosat i Region Hovedstaden

Deltag i debatten – send dit indlæg på 4-800 ord til debat.sundhedsmonitor@pol.dk.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden