0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
PR-foto
Foto: PR-foto
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.sundhedsmonitor@pol.dk


App-udbyder og ph.d.: Digitalisering af sundhedsområdet kan mindske ulighed

Hvis vi lykkes med digitaliseringen, vil vi også lykkes med at mindske uligheden i sundhed, skriver direktør i virksomheden Patient Journey App Thomas Timmers, som står bag et forskningsstudie om patientuddannelse via smartphones og tablets.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Efter Sundhedsstyrelsens i september offentliggjorde en rapport om ulighed, er det er ikke længere et spørgsmål om, hvorvidt der er ulighed i det danske sundhedsvæsen. Nu er spørgsmålet, hvordan vi mindsker den.

Her erklærer jeg mig enig med sundhedsstyrelsens chef for forebyggelse, Niels Sandø, der mener, at det kræver, at flere aktører samarbejder om samfundets sårbare borgere, hvis vi vil mindske uligheden i samfundet. Det er et samarbejde, som vi fra Patient Journey App hilser velkommen. Men hvorfor er det ikke sket endnu?

Apps har et stort potentiale til at øge lighed

Jeg har selv været med til at gennemgå forskningen på området, og der viser sig nogle interessante og markante fund.

Et metastudie viser, at digital patientuddannelse via smartphones og tablets øger patientens eget engagement, og at det har en positiv indflydelse på medicinering, tilfredshed hos patienten og endda bedre behandlingsresultater.

Appen kan altid komme i kontakt med patienten gennem push-beskeder med væsentlig information

Samtidig ved vi, at patienter ofte kun husker en meget begrænset del af den information, som de får i forbindelse med et lægebesøg. En væsentlig grund er, at de fleste patienter simpelthen ikke er i stand til at modtage og omdanne store mængder nye, sundhedsrelaterede informationer på kort tid i en i forvejen uvant og ubekvem situation.

Dét er en problematik, som er en stor udfordring for ligheden i den danske sundhedssektor. For i situationer som disse er det et spørgsmål om, hvorvidt den enkelte patient har ressourcer til at tage vare på sig selv og sin egen helbred. Og her spiller samfundets ressourcesvage borgere ofte fallit, når vi som samfund ikke lykkes med at udstyre dem med viden om, hvad de skal gøre, hvordan de skal gøre det, og hvornår de skal gøre det.

Potentialet ligger i vores lomme

Selvom vi alle har forskellige ressourceniveauer, indkomster og bor forskellige steder i landet – så har vi alligevel én ting til fælles: Vi ejer næsten allesammen en smartphone eller en tablet. Det er devices, som kan være redskaber til at få den nødvendige information på det rigtige tidspunkt i et behandlingsforløb.

Derfor mener jeg, at apps på telefoner og tablets har et stort potentiale til aktivt at uddanne patienten, fordi appen – modsat lægen – altid er tilgængelig med al den relevante information. Og appen kan altid komme i kontakt med patienten gennem push-beskeder med væsentlig information.

Samtidig kan der indsamles de patientdata om behov og effekt, som er nødvendige for at nærme os et mere ligestillet sundhedsvæsen i Danmark

Det næste spørgsmål, der kan trænge sig på, kan så være, om en øget digitalisering og informationsstrøm via en app på telefonen vil lægge for meget ansvar over på patienten. Men man må ikke misforstå digitaliseringens formål. En app er nemlig tænkt som en ekstra hjælp, der skal gøre rejsen gennem sundhedsvæsenet mere overskuelig og ikke som en stedfortræder til den almindelige og værdifulde kontakt med sundhedspersonalet.

Forestil dig, at patienten modtager den relevante viden gennem appen før og efter sin konsultation. Så kan tiden hos lægen bruges på at tale om det, som virkelig betyder noget for patienten. Samtidig behøver lægen ikke gentage de samme informationer igen og igen, og konsultationen bliver mere meningsfuld – for både patient og læge.

Ved at guide patienten både fysisk og digitalt gennem faserne af behandlingen vil patienten få en bedre oplevelse og et bedre resultat, samtidig med at der bliver indsamlet data på tværs af patientgrupper. Digitaliseringen vil også betyde, at patienten har større sandsynlighed for at bibeholde sin livskvalitet og undgå ensomhed i et behandlingsforløb, påpeger Helle Pappot, professor ved Rigshospitalet, i sin seneste videnskabelige artikel.

Alt i alt vil digitaliseringen altså være et værktøj, der kan mindske uligheden ved at forbedre sundhedspersonalets mulighed for i endnu højere grad at give korrekt og individuel behandling samt støtte patienten i et sommetider uoverskueligt behandlingsforløb.

Dataindsamling kan forbedre behandling og mindske uligheden

En hurtig snak med Valentin Bejan fra Health Tech Hub Copenhagen afslører, at den medicinske viden, vi har nu, ikke altid er så objektiv, som man skulle tro. Meget af det tager udgangspunkt i kliniske forsøg, hvor der historisk set er stor ulighed i deltagelsen.

Hvis vi kan supplere de kliniske forsøg med data fra et bredt udsnit af forskellige patienter, kan vi forsøge at komme denne type ulighed til livs og imødekomme Sundhedsstyrelsens anbefaling i rapporten ’Indsatser mod ulighed’ om at »starte forsøg i det nære sundhedsvæsen med integration af medicinske og socialeydelser med fælles ledelse, budget og værktøj til indsamling af patientdata om behov og effekt«.

Med skræddersyede digitale løsninger, som er designet til bestemte patientgrupper, kan udbyderen monitorere patienternes individuelle forløb og opdage uønskede afvigelser og handle på disse. Samtidig kan der indsamles de patientdata om behov og effekt, som er nødvendige for at nærme os et mere ligestillet sundhedsvæsen i Danmark.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 4-800 ord til debat.sundhedsmonitor@pol.dk.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden