0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.sundhedsmonitor@pol.dk


Randi Brinckmann: Man kan ikke lære at lægge et kateter eller tage en blodprøve over Teams

Det er essentielt, at sundhedsuddannelserne vedbliver med at være åbne trods corona, fordi en del af undervisningen kræver fysisk tilstedeværelse, skriver dekan på det sundhedsfaglige fakultet på Københavns Professionshøjskole Randi Brinckmann.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

De daglige smittetal for covid-19 er ikke rar læsning i øjeblikket. Der er ret stabilt over 1.000 nye smittede hver eneste dag, og antallet af indlagte er på det højeste niveau siden udbruddet i foråret, hvor vi måtte lukke helt ned for vores fysiske undervisning på Københavns Professionshøjskole.

Vi balancerer selv på en knivsæg i uddannelsessektoren og har omlagt en del af vores undervisning til Zoom og Teams, men vi opretholder stadig så stor en del af den fysiske undervisning så forsvarligt som muligt.

For selvom vi har lært en del af erfaringerne fra foråret, så vi kan skabe en bedre digital undervisning, er en af konklusionerne også, at den digitale undervisning ikke er god i alle sammenhænge.

Vores evaluering viser, at det faktisk fungerer rigtig godt med digital vejledning, men evalueringen viser også, at særligt træne- og øveaktiviteter har været udfordret.

Ny nedlukning ville være en mindre katastrofe

På sundhedsuddannelserne er simulations- og laboratorieundervisning en væsentlig og helt essentiel del af undervisningen for bl.a. sygeplejersker, jordemødre, fysioterapeuter og bioanalytikere.

En ny nedlukning af den fysiske undervisning vil være en mindre katastrofe for disse faggrupper, der står på spring til netop at hjælpe de patienter, der er ramt af covid-19.

Det har kostet blod, sved og litervis af håndsprit

Men også fordi der er mangel på disse faggrupper ude i sundhedsvæsenet til at tage sig af alle de andre patienter, der ikke har covid-19, men stadig har brug for hjælp, fordi de er kræftsyge, lider af hjerteinsufficiens eller er demente. Blot for at nævne et lille udsnit. Og det er jo heldigvis også sådan, at der stadig fødes børn, så jordemødrene kan vi heller ikke undvære.

Dertil kommer, at vores studerendes trivsel rammes hårdt, hvis studiemiljøet reduceres eller helt forsvinder fra den ene dag til den anden.

Ifølge en intern evaluering har over halvdelen af vores studerende oplevet, at det var svært at passe deres studie under nedlukningen i foråret, og over halvdelen oplevede ligeledes, at de ikke havde været en del af et socialt fællesskab med medstuderende.

Det er vigtigt, at vores studerende trives, og dertil kommer, at det fysiske fremmøde, som styrker de sociale processer og de relationelle kompetencer, er væsentlige, fordi relationsarbejde jo netop er et væsentligt element i de professioner, vi uddanner til.

Vintermånederne bliver den største test

Jeg er fuldt opmærksom på det stigende smittetal i hovedstadsområdet, og vi gør alt, hvad vi kan for at sikre en sikker undervisning med afspritning, afstand, mundbind og visir. Og sund fornuft. Vi reagerer hurtigt med hjemsendelser og smitteopsporing, hvis en studerende oplyser, at vedkommende er smittet med covid-19.

Vores foreløbige erfaringer er da heldigvis også, at et absolut minimum af smittetilfældene kan føres tilbage til vores fysiske undervisning. Vores studerende bliver smittet andre steder end på deres campus.

Vi er derfor glade for, at politikerne og myndighederne har prioriteret, at de videregående uddannelsesinstitutioner fortsat er åbne. Vi håber, de vedbliver at være det. Også de kommende gange hvor restriktionerne skal vurderes og revurderes.

Vi var nogle af de sidste, der kom med i genåbningsbølgen i sommer – og både studerende og undervisere har lagt sig i selen for at indhente det tabte faglige udbytte. Det har kostet blod, sved og litervis af håndsprit – men konklusionen er klar. Man kan ikke lære at lægge et kateter eller tage en blodprøve over Teams.

Vi ved godt at de kommende vintermåneder bliver vores største test. Og vi har selvfølgelig både undervisere og studerende, der er nervøse eller utrygge ved at skulle møde fysisk op. Men vi gør os umage og hjælpes ad, fordi det er vigtigt, hvis vi skal kunne sende dygtige dimittender med stærk praktisk erfaring ud i sundhedssektoren de kommende år. Og der er brug for dem.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 4-800 ord til debat.sundhedsmonitor@pol.dk.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden