0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.politikensundhed@pol.dk

Randi Brinckmann: Coronakrisen knækker ansøgningskurven for sundhedsuddannelserne

Coronakrisen har vist, at sygeplejersker og bioanalytikere gør meget mere end at holde i hånden og tage blodprøver, og det afspejles i de nye ansøgertal. Skal sundhedsvæsenet opretholde heltmodet, kræver det dog investeringer, skriver dekan Randi Brinckmann.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Sommerferien står for døren, og ekstraordinært mange unge har valgt at søge ind på en videregående uddannelse i år. Det var forventet. Regeringen havde endda vurderet, at op mod 10.000 flere unge ville sende en ansøgning, men så højt endte tallet dog ikke. Det endte med en stigning på knap 6.000 ansøgere. Desværre var der ikke mange af dem, der valgte at søge en velfærdsuddannelse.

Vi er dog mange inden for sundhedsområdet, der har været spændte på, om vi kom med i loopet og fik flere ansøgere. Det sundhedsfaglige uddannelsesområde har på landsplan modtaget færre ansøgninger hvert år siden 2016, hvilket har været kritisk, da der mangler personale i sundhedsvæsenet. Men i år kan vi igen se en fremgang, selv om den er lille.

En forudsætning for at være heltemodig på sundhedsområdet er en solid uddannelse i bagagen

På Københavns Professionshøjskole er det især uddannelser som sygeplejerske og jordemoder, der trækker udviklingen i den rigtige retning. Uddannelser som laborant og radiograf har også haft stor fremgang hos os denne sommer, og selv om de er mere teknologiske uddannelse, og selv om laborantuddannelsen er rettet mod bl.a. medicinalindustrien og ikke selve sundhedsvæsenet, så kan jeg nemt med ét ord fortælle, hvad de især har haft til fælles de seneste måneder: Coronakrisen.

Covid-19 har åbnet samfundets, og dermed også de unges øjne for, at en uddannelse til for eksempel sygeplejerske er en uddannelse, der i høj grad giver mening. Som færdiguddannet står du med et kæmpe ansvar, og i akutsituationer er der forventning om, at du træder til og løfter dit ansvar på samfundets vegne.

Studerende sprang til i coronaberedskab

Vi så jo også, hvordan sundhedsvæsnet kunne omstille sig med lynets hast under corona-krisens første uger. Da regioner og kommuner oprettede corona-jobbanker, gik der ikke mange timer, før de første bioanalytikerstuderende, sygeplejerskestuderende, jordemoderstuderende og laborantstuderende stod i kø for at blive skrevet op. For at gøre en forskel.

Selv om engangsbeløb kan være fint i mange tilfælde, så er det bedste en langsigtet investeringsplan

Som en af vores sygeplejerskestuderende fra jobbanken sagde til medierne:

»Jeg meldte mig til beredskabet som noget af det første, da coronakrisen pludselig vendte op og ned på vores hverdag. Det er en svær tid for os alle, men især for mine medstuderende og fremtidige kollegaer, og jeg tog det lidt som en selvfølge, at jeg skal bidrage, hvor jeg kan.«

Da jeg læste den historie, så blev jeg altså ekstra stolt af at være dekan her på stedet.

Krisen viser, hvad fagene består af

Så hvis man før gik med en forestilling om, at sygeplejersker er sådan nogen halvbløde væsener, der plejer de ældre og hjælper den syge ved at holde i hånd, sørger for ordentligt væskeindtag og tørrer sved af panden. Eller man troede måske at en bioanalytiker bare tog blodprøver på patienterne. Ja, så har man formentlig fået en noget anden opfattelse nu.

For selvfølgelig holdes der i hånd og tørres sved af panden, og selvfølgelig er der styr på væskeindtaget - det er nemlig basale ingredienser i pleje og omsorg. Men pleje af ældre, behandling af syge og omsorg for både patient og pårørende er meget mere end det.

Og selvfølgelig tages der blodprøver, men det er jo ikke gjort med det. Blodet skal analyseres, vævet skal gennem nøje planlagte undersøgelser for i sidste ende at kunne stille de rigtige diagnoser. Nogle gange er der tale om et langt og sejt træk i forløb med kroniske lidelser, andre gange er der tale om hurtige præcise indsatser, når den sundhedsprofessionelle står med den akutte patient.

Og ja, nogle gange er der tale om at kunne omstille en afdeling, et hospital eller et helt sundhedsvæsen, når det er det, der kræves.

Uddannelse er forudsætning for heltemod

Vi går en usikker fremtid i møde i forhold til Covid-19, som slet ikke har sluppet sit tag på verdensplan. Flere lande oplever i øjeblikket tilbagefald, og vi ved endnu ikke, om der kommer en ny bølge i Danmark til efteråret eller hen over vinteren. Men vi har fået bekræftet, at et stærkt sundhedsvæsen er en forudsætning for at håndtere Covid-19.

Flere har kaldt vores sundhedsprofessionelle i Danmark for ’corona-helte’. Jeg tilslutter mig gerne koret, men en forudsætning for at være heltemodig på sundhedsområdet er en solid uddannelse i bagagen. En stærk kobling mellem teori og praksis.

Kalder på nye investeringer

Så der skal lyde en venlig påmindelse til politikerne om, at flere studerende på sundhedsuddannelser også kalder på nye investeringer. Både til uddannelsesinstitutionen og til praktikstederne.

Og selv om engangsbeløb kan være fint i mange tilfælde, så er det bedste en langsigtet investeringsplan. Så ved vi, hvilke rammer vi har, og så skal vi som professionshøjskoler nok løfte opgaven med at uddanne flere helte til sundhedsvæsnet.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 4-800 ord til debat.politikensundhed@pol.dk.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden