0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Foto: Sygeplejestuderendes Landssammenslutning

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.sundhedsmonitor@pol.dk


Sygeplejestuderende: Måske er det ikke praksis, der chokerer os

De 44 millioner kroner til sygeplejerskeuddannelsen skal først og fremmest gå til at få hævet kvaliteten, skriver formand for de danske sygeplejestuderende i denne kommentar til debatten om praksischok.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

»Millionbeløb skal afhjælpe praksischok for nye sygeplejersker,« lød det i starten af det nye år, da regeringen med uddannelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) i spidsen afsatte ekstra midler til sygeplejerskeuddannelsen.

De penge er der hårdt brug for.

Flere af mine medstuderende oplever, at det er svært at få nok sygepleje i hænderne

De sidste fem år er der skåret to procent af uddannelserne om året, og sideløbende har man valgt at øge optaget på sygeplejerskeuddannelsen som en naturlig vej til at skaffe flere sygeplejersker.

Argumentet for at afsætte midlerne var, at de skulle afhjælpe praksischokket hos nyuddannede sygeplejersker.

Paradoksalt praksischok

Praksischok kan lyde som et paradoks på en uddannelse, hvor 40 procent foregår i praktik ude på sygehusafdelinger og andre steder i sundhedsvæsenet.

Det er i hvert fald ikke fordi, at mine medstuderende og jeg ikke lærer praksis at kende. På den måde kan det være svært at tale om et chok.

Sandheden er nok snarere den, at de overgange, der skulle sikre, at man lærer af sine oplevelser i praksis, i stor stil er blevet sparet i stykker.

En rundspørge, som Avisen.dk gennemførte sidste år hos professionshøjskolerne, viste netop, at et af de steder, hvor professionshøjskolerne havde sparet, var overgangene mellem praktik og undervisningen på professionshøjskolen.

Læg dertil, at flere og flere af mine medstuderende oplever, at det er svært at få nok sygepleje i hænderne, simpelthen fordi der ikke er tid og kliniske vejledere nok til at lære os op, når vi er ude i praktikken. Også kliniske vejledere har råbt op om dette problem af flere omgange.

Studerende er ikke patienten

Med udtrykket praksischok får vi det til at handle om robustheden hos fremtidens sygeplejersker, frem for robustheden i fremtidens sundhedsvæsen. Derfor er de 44 millioner kroner en meget kærkommen saltvandsindsprøjtning.

Husk nu, at det ikke er de studerende, der er patienten

Men husk nu, at det ikke er de studerende, der er patienten.

Det er et uddannelses- og sundhedssystem, der har været ved at forbløde af snitsår fra sparekniven. Det sande chok ligger nok snarere i, at vi ikke bliver klædt bedre på til at varetage vores job som sygeplejersker.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 4-800 ord til debat.politikensundhed@pol.dk.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Forsiden